1 Jun 2016

Orang Muda

Ada kakitangan pejabat saya ini yang mampu bayar RM15 ribu untuk deposit rumah. Saya sangat respek dengan dia. Kakitangan sokongan pun mampu kumpul duit semasa masih muda.

Saya semasa muda?

Dulu saya beli rumah sebab deposit cuma RM1 ribu sahaja dan boleh buat loan 100%. Kalau kena deposit banyak macam sekarang, tak beli rumah lah saya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

18 Mar 2016

Cemerlang Eh

Setelah hampir 17 tahun

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 Mar 2016

Kunci Cressida

Akhirnya dah terima kunci Cressida pada 1 Mac 2016.....

Nak jual ke nak duduk?

Kalau nak jual, ada ke yang nak beli dengan harga RM900,000.00?

Kalau nak duduk, mana nak korek minimum RM25,000.00 untuk grille, lampu, kipas, kabinet dapur, awning, ubahsuai kecil dan sebagainya?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

23 Feb 2016

Kenduri Duit Rumah

Beberapa minggu lepas saya pergi kenduri kahwin. Saja je bertanya dengan saudara mara tuan rumah berapa kos buat majlis tu kerana majlis dibuat di dewan yang memang dibina khas untuk kenduri kahwin. Jawapan yang diberi ialah RM30,000.00 untuk 1500 tetamu. Pakej lengkap dengan sewaan dewan dan hiasan ikut tema, meja dan kerusi, pelamin serta yang penting sekali makanan. 

RM30,000.00 untuk jadi raja sehari!

Belum masuk lagi kos cenderahati untuk tetamu. Kalau 1500 x RM2 pun dah RM3,000.00. Jurukamera pun kena upah orang lagi RM2,000.00 Jumlah semua RM35,000.00 semata-mata kerana nak ikut budaya kita yang suka buat kenduri kahwin besar-besar. Makin lama makin besar kenduri yang dibuat sekarang ni. Dulu kalau ada 5 khemah dah dikira besar. Sekarang ni minima 8 khemah!

Point yang saya nak sebut ialah :-

1)   Hantaran makin tinggi sebab nak buat kenduri besar-besaran
2)  Anak-anak jadi lambat kahwin sebab ambil masa lama nak kumpul duit hantaran tinggi tu.
3)  Ada yang buat pinjaman peribadi sebab nak kahwin cepat. Anak dah 4 masih tak habis lagi bayar loan.
4)  Mengeluh gaji anak-anak tak cukup sekarang ni tapi tetap nak bebankan mereka bila mereka nak kahwin.
5)  Kalau mampu simpan RM1,000/bulan pun kena ambil masa dekat 3 tahun untuk kumpul RM35,000.00.
6)  Kumpul duit sebanyak itu untuk dihabiskan dalam majlis satu hari sahaja!
7)  Habiskan duit sebanyak itu untuk gembirakan hati siapa?
8)  Contoh kos kenduri RM35,000.00 ini untuk sebelah pengantin perempuan sahaja. Kalau sebelah lelaki pun buat sebesar yang sama macamana? Dah boleh beli sebiji flat di taman wilayah selayang secara tunai!
9)  Hasil dari "kutipan" sumbangan tetamu yang datang boleh cover balik ke kos kenduri tu? Kalau dapat 50% pun dah cukup tinggi tu.

Kesimpulannya ialah, buat kenduri ringkas cukuplah.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

16 Feb 2016

Tabung Haji

Alhamdulillah....buat pertama kali sejak buka akaun tabung haji, tidak ada urusan mengeluarkan duit pada sepanjang tahun 2015. Dulu akaun tabung haji tu dihubungkan dengan kad ATM bank. Buat potongan gaji pun tak guna sebab senang nak keluarkan balik.

Hujung 2014 dah batalkan link pada kad ATM tu. Hasilnya dapatlah dividen banyak sikit hehehe.

Kalau kad ATM anda ada link denagn akaun tabung haji anda, pergi batalkan sekarang!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 Jan 2016

Rumah Jadi Beban

Ramai orang buat hutang semasa membeli rumah kerana membeli rumah dikatakan satu keperluan. Selepas 7 tahun tinggal di rumah tersebut, harga pasaran rumah tersebut meningkat 2 kali ganda. Tiba-tiba datang ilham untuk ambil kesempatan atas kenaikan nilai rumah tersebut.

Harga asal rumah = RM100,000
Ansuran bulanan  = RM850 sebulan
Baki pinjaman     = RM70,000
Harga pasaran      = RM200,000
Refinance (90%)  = RM180,000
Ansuran bulanan  = RM1,200 sebulan
Tunai di tangan    = RM180,000 - RM70,000 = RM110,000!

Pakcik Kayo!!!!! Gaji pun dah bertambah dan mampu untuk bayar ansuran bulanan yang lebih tinggi.

Perkara pertama terfikir ialah nak renovate rumah tu sendiri.

Dulu....Pinjam duit beli rumah kerana keperluan.

Sekarang....Refinance rumah untuk renovate itu keperluan juga kah? Atau ikut kehendak?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

14 Aug 2015

Duit Raya Bank Islam

Syawal pun dah nak habis. Duit  raya budak-budak hampir semua dah dimasukkan dalam akaun tabung haji masing-masing. Hari tu saya memang dah bagi tau  awal-awal yang hanya 20% sahaja duit raya yang boleh dibelanjakan. 80% simpan.

Tapi. ..lepas kira duit raya...semua terus masuk sampul ikut nama dan yang dah masuk  dalam akaun saya tak tolak pun 20% tu. Lupa. Harap-harap tuan punya duit raya pun lupa kihkihkih.

Terlanjur dah ke tabung haji tu. ...terus daftarkan untuk mereka naik haji. Tahun jangka dapat pergi haji ialah tahun 2084! Sempat lah si kakak berumur 85 tahun baru dapat. Kalau tunggu dah bekerja baru daftar sendiri....mungkin sampai umur 124 tahun baru dapat agaknya.

Saya juga dapat rezeki terpijak yang tak disangka-sangka. Bank  Islam nak bagi saya kad petrol bernilai RM1,000! Alhamdulillah.....bolehlah jadi orang minyak untuk dua tiga bulan ni kihkihkih. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...